tingginya hantaran? discount boleh?

"Sekarang ini segala perkara memerlukan wang. Kalau hendak kahwin, soalan yang pertama ditanya, ada duitkah? Ia kerana majlis perkahwinan hari ini semuanya pakai duit. Dari membuat jamuan hingga kepada hal kecil seperti buah tangan untuk tetamu, selain upah mak andam dan jurugambar"


haritu pergi majlis pertunangan sorang member ni. masa tu kitorang berkumpul anak-anak dara ni ada la dalam 5orang. dalam 5 orang tu lak ada 3 orang yang dah bertunang. 2 lagi belum. aku masuk kategori mana? kategori 2 orang tu la. Sentap tak sentap? Jeles ok. bila mak nak kawen kan aku nihh...


so bila dah sembang pasal duit hantaran, ada banyak persepsi dorang nih. especialy dari pihak lelaki. kalau mintak hantaran tinggi..taklah tinggi sangat. paling ok pun 10k. eh eh eh kira orait la tu kan. barang sekarang semua dah naik harga. tapi bila sebut je 10k, macam-macam tanggapan.


kalau lelaki tak berapa nak ada duit, dorang akan kata...
"ni nak jual anak ke apa?"


So apa yang lelaki ni nak dengar dari pihak perempuan adalah...
"berapa korang nak kasi, kasilah. aiman tak kisah. lagipun anak pompuan kitorang bukan lawa sangat macam AISHwarya rai!"


itu kalau kene kat lelaki yang kategori tak berapa nak ada duit tapi kalau kena kat lelaki yang loaded ala ala datuk k (loaded ke?) mungkin lain pulak jawapan dia mengenai hantaran 10k..
"eh 10k? murah sangat tu..takpe. demi AISHwarya tersayang, ai up lagi 10k. aiman okay!"


tapi tipulah kalau pihak pompuan kata, aiman tak kisah nak bagi berapa pun boleh. kalau keluarga pompuan tu tak berapa nak mampu..nak tanggung macam-macam almaklumlah semua barang dah naik harga..jadi apa lah salahnya kalau duit hantaran yang depa mintak tu kita setujukan aje..bukan jual anak..tapi tu semua kan untuk perbelanjaan kahwin tu jugak. 



apa pun bincang lah baik-baik antara dua keluarga ye. 










Previous
Next Post »

10 komen

Write komen
February 10, 2011 at 3:09 PM delete

seelok-elok perkahwinan wanita itu yang rendah maharnya...

Reply
avatar
nelly
AUTHOR
February 10, 2011 at 3:32 PM delete

yup ..
janji dapat mencapai perkahwinan ..

jom baca : Blogger kena professional"

Reply
avatar
EZAN IDMA
AUTHOR
February 10, 2011 at 4:17 PM delete

Buat majlis sederhana dah la :) kalo sederhana hantaran pon sederhana :) hehe nice entry

Reply
avatar
February 10, 2011 at 4:27 PM delete

kelakar plak baca post ni..zaman sekarang ni memang ramai orang berlumba2 sape punya hantaran paling tinggi. selalunya org tua yg lebih excited drp kita..
tapi,sebaik2 wanita adalah yg rendah maharnya..
n kalau boleh,elakkanlah wat pinjaman untuk perkahwinan..biar bersederhana. insyaallah bahagia dunia akhirat...:)

Reply
avatar
cik teyn
AUTHOR
February 10, 2011 at 6:07 PM delete

zmn kite nnt , brape la kan ?
naik ker ta naik ?
wahaha

Reply
avatar
cik teyn
AUTHOR
February 10, 2011 at 6:07 PM delete

zmn kite nnt , brape la kan ?
naik ker ta naik ?
wahaha

Reply
avatar
Cik Aish
AUTHOR
February 10, 2011 at 6:38 PM delete

sebaik baik wanita adalah yang rendah maharnya...
thanks bagi pendapat bernas..
betul tu..:)

Reply
avatar
Cik Aish
AUTHOR
February 10, 2011 at 6:39 PM delete

cik teyn... zaman kite? haha...bukan kkah sekarang ni lah zaman kite? kite da 25 laa..hehe ..tp kalau jodoh kite 10 lg..maybe masa tu hantaran 20 30 k.. oohh aiman kisahhh!!

Reply
avatar
shiqin
AUTHOR
February 11, 2011 at 9:35 AM delete

AizA Si LovEmoNEy.mahar means mas kahwin yg wajib di beri pihak lelaki pada pihak wanita...tp tu bergantung negeri masing2.
klu bab yg dh cecah 10k.,itu hantaran kahwin thts mean utk buat blnje knduri,bli brg..etc.
contoh nyer cm nie ekk...

mas kahwin: rm80 tunai.
hantaran: rm 1ok.

n lg satu perkara utk zaman skg nie klu 1ok tu normal lah..ye brg pun mahal kn.tu zman skg..cuba kte pk2 kn utk 5- 10 taon akn dtg..

Reply
avatar
nurul liana
AUTHOR
February 11, 2011 at 9:57 PM delete

huhu..honestly my hantaran yg 10k tu... tp pihak lelaki tu pun x kisah.. tu petbincangan antara kami berdua.. gurau2 mintak 10k n x sgka keputusan masa meminang dr pihak lelaki tu mmg 10k.. tp x bermakna perlu bermewah kan.. duit 10k tu gak blh guna utk kos bulan madu gak nnti.. hehehe..

Reply
avatar

Sila Tinggalkan Komen Anda Di Sini ConversionConversion EmoticonEmoticon

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...