Kenali Punca Perut Buncit Dan Ini Tips Atasi Masalah Perut Buncit

Kenali Punca Perut Buncit Dan Ini Tips Atasi Masalah Perut Buncit. Siapa yang suka dengan keadaan perut buncit? Tak ada kan? Bukan perempuan je yang alami masalah perut buncit malah orang lelaki pun ramai yang buncit! Buncit is not ohsem ye. Buat apa apa pun boleh cepat letih. Boleh mengundang penyakit pulak tu. 

Ada yang endah tak endah dengan masalah perut buncit

PUNCA PUNCA PERUT BUNCIT

Ada banyak faktor yang jadi punca masalah perut buncit. Jom kita kenali apa punca punca tersebut. 

1. Mudah Stress
Stress boleh menganggu aktiviti semula jadi tubuh termasuklah sistem penghadaman. Stres buat kita rasa kenyang dan tubuh badan tak berupaya menyimpan lemak. Perut akan kelihatan lebih mengembang daripada saiz yang sepatutnya. Jadi siapa yang buncit tu, mungkin mereka antara yang kerap stress. Oh ye patut la golongan perempuan pun ramai yang perut buncit..Perempuan sekarang lagi kerap stress agaknya.  WANITA KERAP STRESS MENGUNDANG BANYAK PENYAKIT

2. Makan Nasi Berlebihan
Nasi merupakan salah satu sumber karbohidrat. Menurut pakar, pengambilan karbohidrat secara berlebihan seperti nasi dan makanan yang berasaskan tepung seperti mi dan roti dalam kuantiti yang banyak akan menyebabkan perut buncit. Karbohidrat yang berlebihan akan disimpan dalam bentuk lemak terutamanya di perut

3. Tidur Selepas Makan
Tabiat suka tidur selepas makan pun boleh menyebabkan berlakunya masalah perut buncit kerana proses penghadaman tidak dapat berfungsi dengan baik. Penampakan lemak-lemak di perut juga menjadi petunjuk bahawa kurangnya aktiviti fizikal dan penurunan kadar metabolisme tubuh dalam diri seseorang. Jadi lepasni jangan tidur lepas makan ye

4. Faktor faktor lain
Selain 3 punca di atas, masalah perut buncit berpunca dari faktor keturunan, penuaan, dan perubahan hormon. Contohnya perempuan yang sudah menopaus akan mengalami masalah perut buncit berbanding sebelum mereka menopaus. 


PERUT BUNCIT MENGUNDANG PELBAGAI PENYAKIT

Menurut pakar kesihatan, semakin buncit perut seseorang, semakin tinggilah kemungkinan dia mengalami ketahan insulin. Keadaan ini jika dibiarkan dan tidak dikawal boleh menyebabkan penyakit mudah hinggap seperti
  • sakit jantung,
  • strok, 
  • diabetes
  • kanser.

TIPS ATASI MASALAH PERUT BUNCIT

Bagaimana cara mengatasinya? Berikut adalah beberapa tip untuk menghilangkan perut buncit:

Kunyah makanan sehingga betul-betul hancur sehingga 40 kali kunyahan
Tip ini merupakan salah satu sunnah Nabi Muhammad S.A.W. yang ramai orang terlupa untuk amalkan setiap masa pada hari ini. Sebelum menelan makanan yang ada di dalam mulut, kita hendaklah kunyah makanan tersebut sehingga lumat. Menurut pengamal perubatan atau dari segi biologi ia akan membantu untuk mencerna makanan dengan lebih mudah oleh enzim-enzim.

Lakukan senaman badan
Cuba lakukan senaman ringan atau jogging pada awal pagi kerana di samping dapat menghirup udara yang segar, kita juga dapat mengeluarkan peluh di badan. Senaman juga penting untuk membina stamina yang mantap pada diri dan juga dapat menghilangkan masalah perut buncit tersebut. Memadai dengan hanya melakukan aktiviti joging sebanyak tiga kali seminggu.

Buat gerakan badan latih tubi
Sangat penting bagi anda membuat gerakan seat-up secara baring, pegang pada bahagian kepala dengan kedua-dua belah tangan. Angkat kepala beserta badan serentak dengan kaki (dalam keadaan yang bengkok) sebanyak 8 kali sehari. Lakukan secara berdisiplin setiap hari dan pastikan juga anda menggunakan pelapik belakang yang lembut sebagai pelindungan kepada bahagian belakang badan anda. Cuba tengok hasilnya setelah seminggu. Sudah pasti berhasil untuk hilangkan masalah perut buncit tersebut.

Pengambilan air lemon kosong
Pada setiap pagi sebelum menjamah makanan, anda digalakkan untuk mengambil segelas air lemon kosong yang tidak ditambah gula. Hal ini untuk membuang sisa-sisa makanan dan asid yang tertinggal di dalam perut anda. Selain daripada menjadi minuman detox untuk nyah toksin dalam badan, ia juga dapat menghilangkan masalah perut buncit yang dihadapi.

Banyakkan minum air masak
Apabila kita mengambil air masak pada kadar yang mencukupi, ia dapat mencairkan sodium (garam) di dalam badan anda sehingga boleh menaikkan kadar air dalam badan yang keluar. Secara logik lebih banyak minum air masak akan membuatkan proses buangan air dari dalam badan lebih mudah.

Cinch Tea Shaklee antara minuman yang bagus untuk masalah perut buncit

Amalkan minum teh hijau kosong
Kajian antarabangsa juga menunjukkan bahawa teh hijau boleh meningkatkan tahap metabolisme dalam badan seseorang. Teh hijau juga bagus untuk membakar lemak dan kalori di dalam badan dengan lebih mudah. Selain daripada membantu pelancaran penghadaman badan, teh hijau juga dapat stabilkan suhu badan dan gula di dalam darah. Jika amalkan minum teh hijau setiap masa sebelum makan juga dapat memberi kesan mujarab untuk hilangkan masalah perut buncit.

Kurangkan pengambilan garam dalam makanan
Pengambilan garam (sodium) yang berlebihan boleh menyebabkan perut anda buncit. Nak tahu sebab apa? Garam akan menghalang atau melambatkan proses air dari keluar dari badan dan air yang banyak di dalam perut akan menghasilkan gas-gas yang berpotensi untuk membesarkan diameter perut anda. Maka, kurangkan mengambil garam yang berlebihan dalam makanan demi menjaga perut anda itu.

Jangan kurang / lebih tidur
Kurang tidur akan membuatkan kadar metabolisme dalam tubuh akan berkurangan sekali gus menyukarkan proses pembakaran lemak. Manakala jika tidur berlebihan pula akan membuatkan tubuh menjadi pasif dan terbiasa untuk kurang bergerak. Kedua-dua aktiviti ini boleh mengakibatkan lemak berkumpul dengan lebih cepat.

Berhenti minum minuman soda
Kajian juga mendapati individu yang kerap minum air soda akan menjadi lebih cepat gemuk berbanding mereka yang tidak minum minuman tersebut. Hal ini demikian kerana pemanis tiruan dalam soda boleh menyebabkan perut buncit lebih pantas dan akan mengundang rasa lapar dengan lebih cepat. Oleh itu lebih baik jika minuman ini diganti dengan air kosong atau air lemon kosong sahaja.

Berpuasa sunat pada hari Isnin dan Khamis
Ibadah puasa yang dilakukan oleh orang Muslim dan orang non-muslim (mengikut cara ibadah masing-masing) merupakan antara tips terbaik untuk menghilangkan masalah perut buncit lebih berkesan. Menahan lapar dan dahaga dari sebelum subuh sehingga tenggelamnya matahari merupakan diet yang terhebat pada zaman ini bagi kempiskan perut. Di samping itu, kita juga dapat merehatkan perut dan sistem percernaan dari bekerja buat sementara waktu.


RESVERATROL BAIK UNTUK MASALAH PERUT BUNCIT DAN MAINTAIN KURUS

sekadar gambar hiasan

Perkongsian pengalaman salah seorang pengguna Vivix, Norfaziela, "Saya terpanggil nak kongsikan tentang Vivix Shaklee, apabila saya terjumpa testimoni seorang master Shaklee yang dapat menurunkan berat badannya hanya maintain pengambilan Vivix.Setiap kali saya keluar, ramai yang tegur badan saya slim, takde extra di mana-mana. So, saya termenung berfikir, apa yang saya consume dalam produk shaklee ni yang menyebabkan badan saya maintain, sedangkan saya tak pernah kontrol makan, saya kerap makan nasi 3 pinggan pada pukul 930 malam. Dan saya selalu makan lewat malam, burger dan sebagainya. So, kalau tengok kan tabiat saya ni, sepatutnya, berat saya dah tentu tak leh nak maintain kan.Di samping menyusu badan , penat berniaga, uruskan anak dan macam-macam lagi. San saya yakin, Vivix, membantu untuk saya maintain slim selepas saya baca testimoni master tersebut. Sekarang baru lah saya paham, rupa-rupanya, Vivix lah yang membantu saya maintain slim. Bahkan ramai yang tegur umur saya bukan 31, tak logik saya ada anak 3"


Kekal kurus dengan Vivix

BAGAIMANA RESVERATROL BANTU UNTUK KURUS?

Vivix membantu anda untuk KURUS kerana kandungan Resveratrol yang tinggi di dalam VIVIX yang membantu meningkatkan keberkesanan pengaliran darah.. Yang seterusnya membantu oksigen dibawa ke seluruh badan yang membantu dalam pengoksidaan lemak..

.
Resveratrol juga membantu dalam memberi rasa KENYANG yang berpanjangan dan mengurangkan keghairahan kepada makanan ringan..



CARA PEMBELIAN VIVIX UNTUK KURUS

CARA 1
Anda boleh terus klik ke VIVIX ini dan membeli terus dengan Shaklee. Penghantaran menggunakan GDEX atau Citylink dan akan dihantar terus ke alamat yang anda berikan


CARA 2
Sila hubungi saya untuk mendapatkan konsultasi tentang set mana yang paling tepat untuk anda, tips dan cara pengambilan yang betul apabila membuat pembelian daripada saya. Sekiranya anda berada di sekitar Seremban, Port Dickson dan Bandar Baru Bangi .saya merupakan pengedar Shaklee sekitar  Seremban, Port Dickson dan Bandar Baru Bangi.



Untuk info lanjut dan membuat tempahan, boleh whatsapp atau PM kami
Regards,
Pengedar Top Shaklee Malaysia,
FB : Isma Lyeza
FB Page : AlmariCantik


PENAFIAN : Maklumat yang diberikan dalam artikel ini adalah untuk tujuan maklumat sahaja. Ia tidak bertujuan untuk digunakan untuk merawat atau mendiagnosis keadaan perubatan. Ungkapan mereka yang ditemubual 'tidak semestinya mewakili pandangan pengarang dan ia di siar untuk manfaat kepada orang lain yang mempunyai pengalaman yang sama.

Previous
Next Post »

1 komen:

Write komen
Cik Puan Ena
AUTHOR
November 1, 2017 at 4:24 PM delete

Jgn ulang minum air ketika makan.. dan selepas makan elakkan terus baring.. good info for me..

Reply
avatar

Sila Tinggalkan Komen Anda Di Sini ConversionConversion EmoticonEmoticon

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...